برای سرمایه گذاری شمش نقره بخریم یا ساچمه نقره؟

برای سرمایه گذاری شمش نقره بخریم یا ساچمه نقره؟

بانک مرکزی ایران، شمش را چطور تعریف می‌کند؟

بنابر تعریف بانک مرکزی ایران، شمش فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره و پلاتین، یک قطعه فلز خالص است که حالتی قالبی داشته و سطح آن صاف و بدون ترک و حفره است. بانک مرکزی اعلام کرده است: «عیار شمش نباید کمتر از ۹۹۹ باشد. همچنین بر روی شمش فلزات گران‌بها بایستی مشخصات زیر درج شود: وزن، عیار، شماره سریال، تاریخ تولید و علامت شرکت تولیدکننده.»

شما میتوانید از مشاوران جوکار جهت مشاوره خرید یا فروش نقره استفاده کنید.

 

عده‌ای از سرمایه گذاران تصور می‌کنند که سرمایه گذاری فقط در زمان تورم اهمیت دارد. در صورتی که این حرف دور از واقعیت است. در بسیاری از مواقع سرمایه گذاری در شرایط رونق اقتصادی موجب سوددهی بالای سرمایه گذاری می‌شود.

 

جهت سرمایه گذاری روی نقره میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.

۱- سرمایه‌گذاری در نقره؛ بازار نقدی

در بازار ایران (فروشگاه‌های حضوری یا آنلاین) می‌توان نقره را در اشکال شمش، ساچمه، مفتول یا سکه خریداری کرد.

۲- سرمایه‌گذاری در نقره؛ بورس

با سرمایه‌گذاری نقره در بورس و انجام معاملات دوطرفه می‌توانید از افزایش و کاهش قیمت نقره سود کنید. به عبارت دیگر در معاملات دوطرفه با خرید یک قرارداد و افزایش قیمت آن سود به دست می‌آورید. علاوه بر این با فروش یک قرارداد و کاهش قیمت نیز می‌توانید سود کنید. بعد از بستن قرارداد آتی نقره باید در زمان مشخص شده در قرارداد، حجم مشخصی از نقره را با قیمت توافق شده بخرید یا بفروشید.

  • خریدار قرارداد آتی نقره باید در زمان سررسید قرارداد، نقره فیزیکی (در قالب ساچمه) را تحویل بگیرد.

 

نقره یا سیم یکی از عناصر شیمیایی با علامت Ag است. نقره فلزی سفید رنگ، نرم و براق است که ما بین تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی را در بین تمام فلزات و بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارد.

نقره در طبیعت به شکل خالص و به صورت آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و همچنین در برخی سنگ‌های معدنی یافت می‌شود. بیشترین تولید نقره جهان از استخراج مس، نیکل، سرب و روی به دست می‌آید.

 

سرمایه گذاری نقره

 

عیار نقره

عیار ۷۵۰، ۸۵۰، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰، ۹۵۸ و ۹۹۰ از جمله عیارهای مرسوم نقره است که معروف‌ترین آن‌ها ۹۲۵ است . نقره ۹۹۹ که معمولا به صورت شمش نقره است، خالص‌ترین نوع نقره است که به دلیل نرمی زیاد قابل استفاده در زیورآلات نیست اما در صنایع دیگر و همینطور به منظور سرمایه گذاری استفاده می شود. امروزه با توجه به افزایش کاربرد نقره در صنایع مختلف از قبیل پزشکی و دندان پزشکی و صنایع خودروسازی و دیگر صنایع و همینطور با توجه به ارزش ذاتی نقره دسته ای از سرمایه گذاران تمایل دارند که با خرید و فروش ساچمه نقره و شمش نقره، نقره را هم به سبد دارایی های خود به منظور سرمایه گذاری اضافه کنند.

 

به چه دلیل نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟

به طور معمول شمش یک فلز خاص را در صنایعی به کار می‌برند که آن صنعت نیاز به قالب‌گیری و ریخته‌گری داشته باشد. اما دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:‌ راحتی در حمل و نقل نقره، نگهداری و همچنین سهولت در اندازه‌گیری، شمارش و استفاده. باید توجه داشت که نقره تنها فلزی نیست که به شمش تبدیل می‌شود. بلکه بیشتر فلزات گرانبها و حتی غیرگران‌بها نظیر طلا، پلاتین، آهن و فولاد نیز به شکل شمش تولید می‌شوند. به طور کلی شمش به هر نوع قطعه فلزی‌ای گفته می‌شود که از ذوب فلزاتی نظیر فولاد، استیل، آلومینیوم، مس، برنج و سایر فلزات به دست‌ می‌آید.

ویژگی های شمش نقره چیست؟

شمش نقره همان نقره خام است که در مرحله اول ذوب می شود و سپس در درون قالب هایی به صورت شمش در می آید.

ویژگی های شمش نقره:

  • زیبایی و طراحی مناسب
  • نگهداری آسان تر نسبت به ساچمه نقره
  • مناسب برای هدیه به آشنایان
  • قیمت بالاتر به خاطر اجرت ساخت، نسبت به ساچمه نقره
  • راحتی در حمل و نقل
  • silver price
  •  

ویژگی های ساچمه نقره چیست؟

روش ساخت ساچمه نقره ای بسیار ساده است. ابتدا خمره های مخصوصی را با آب یخ پر می کنند. سپس تکه های یخ را داخل سطل می گذارند و نقره مذاب را به درون سطل آب سرد می ریزند، در این مرحله، یک اتفاق جالب رخ می دهد، نقره مذاب بلافاصله یک گلوله یا دانه تشکیل می دهد که به آن ساچمه نقره می گویند.

ویژگی های ساچمه نقره

  • محافظت از سرمایه
  • قیمت کمتر نسبت به شمش نقره زیرا اجرت ندارد
  • خرید شما حتما باید از فروشنده‌ای بسیار معتبر انجام شود چون ساچمه های کم عیار و تقلبی بسیار زیادی در بازار موجود است

پیشنهاد ما در کافه سیلور به شما این است که شمش یا ساچمه نقره را حتما از فروشندگان معتبر و دارای نماد اعتماد خریداری منیدتا دچار مشکل نشوید. باید بدانید که حتما فلزات گرانبها را از یک جای مطمئن خریداری کنید. همچنین اصول خرید و فروش و تحلیل بازار را یاد بگیرید تا بتوانید سود بیشتری را از این طریق به دست آورید.

silver price

ضمنا وبسایت کافه سیلور با دارا بودن نماد اعتماد و فروشگاه حضوری می تواند شما را در زمینه خرید ساچمه نقره ایرانی و خارجی و همین طور شمش نقره یاری کند.

انصراف از نظر
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند